PrzepisNaBiznes.pl Artykuły, wywiady Agencja ubezpieczeniowa

Agencja ubezpieczeniowa

AddThis Social Bookmark Button

Rozmowa z Radosławem Nowakiem, współwłaścicielem i szefem Multiagencji ubezpieczeniowej INTER-TUR Sp. z o.o. z Warszawy oraz współwłaścicielem firmy brokerskiej TUR Sp. z o.o.:



Marek Jereczek: Od czego należy zacząć, jeśli planujemy założyć własną agencję ubezpieczeniową?

Radosław Nowak: Najmniejsza agencja ubezpieczeniowa to jeden człowiek – właściciel, a zarazem agent ubezpieczeniowy. Tak działa przeważająca liczba agencji ubezpieczeniowych w naszym kraju. Na początku trzeba oczywiście założyć działalność gospodarczą i jako przedmiot swojej działalności wpisać: pośrednictwo ubezpieczeniowe. Zgodnie z przepisami Ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, aby zostać agentem ubezpieczeniowym, trzeba spełnić kilka warunków. Oznacza to, że nie każdy może podjąć taką działalność. Przede wszystkim może to uczynić wyłącznie osoba, posiadająca pełna zdolność do czynności prawnych, niekarana, która legitymuje się min. średnim wykształceniem. A co najistotniejsze, podjęcie działalności agencyjnej wymaga odbycia odpowiednich szkoleń. Wymagane są 2 typy szkoleń: tzw. szkolenie ogólne - obejmujące podstawową wiedzę z zakresu ubezpieczeń, rynku ubezpieczeniowego, prawa, itp. zagadnień, oraz szkolenie produktowe - obejmujące wiedzę specjalistyczną z dziedziny produktów ubezpieczeniowych, oferowanych przez konkretną firmę ubezpieczeniową, z którą kandydat na agenta zamierza podjąć współpracę. Oba rodzaje szkoleń organizują towarzystwa ubezpieczeniowe (ew. upoważnione multiagencje). Często są one bezpłatne, ewentualnie ich cena oscyluje w granicach 200 zł. Po pomyślnym zakończeniu szkoleń, pozostaje tylko podpisać stosowną umowę z firmą ubezpieczeniową lub multiagencją i rozpocząć działalność. Do podpisania umowy wymagane będą pewne dokumenty, np. dokument zaświadczający o ukończeniu min. szkoły średniej, zaświadczenie o niekaralności, kopia dowodu osobistego, kopia dokumentu rejestrowego firmy.

Jakie kompetencje musi posiadać właściciel agencji?

Oprócz wspomnianych wcześniej (min. średnie wykształcenie, wiedza nabyta na szkoleniach: ogólnym i produktowym), dodatkowo potrzebne są pewne cechy charakteru, jak odpowiedzialność, solidność, uczciwość (agent non stop ma kontakt z pieniędzmi, które nie są jego własnością lecz towarzystwa ubezpieczeniowego) i oczywiście umiejętność odpowiedniego komunikowania się z innymi ludźmi.

Czy w tego typu działalności wymagany jest własny lokal?

Zwłaszcza na początku działalności lokal nie jest niezbędny, ponieważ praca klasycznego agenta polega na częstym poruszaniu się "po mieście" (wizyty u klientów, w firmie ubezpieczeniowej / multiagencji), załatwianie innych formalności). Lokal jest jakby kolejnym etapem rozwoju zawodowego agenta, zwłaszcza, gdy myśli on o poszerzeniu składu osobowego, np. przyjęciu wspólnika lub zatrudnieniu pracownika. Przy wyborze lokalu, trzeba zwracać uwagę (poza ceną wynajmu oczywiście), na usytuowanie. Jeśli lokal ma służyć jako punkt akwizycyjny, powinien być zlokalizowany w okolicy, gdzie będzie zapotrzebowanie na tego typu usługi (np. centrum miasta, osiedle mieszkaniowe, ruchliwa ulica, centrum handlowe itp). Warto zwrócić uwagę na łatwość dostępu i możliwość parkowania aut przez klientów (często przedmiotem działalności agenta są ubezpieczenia samochodowe, które wymagają tzw. oględzin ubezpieczanych aut).



 

Pomysły na biznes


Wniosek urlopowy