Jak robi promocje? - PrzepisNaBiznes.pl - Franczyza, pomysły na biznes, biznes plan

Jak robi promocje?
fot. Fotolia.com

Czsto zdarza si, e przegldajc oferty rnych firm napotykamy bonusy, rabaty, promocje na inne produkty. Zazwyczaj jest to jaki upust cenowy. Czasami dostajemy upominek gratis. Wikszo ludzi utosamia tego typu dziaania z korporacjami, dysponujcymi ogromnymi budetami przeznaczonymi na cele marketingowe. Tymczasem rozwizania te z powodzeniem i bardzo skutecznie mog stosowa te i mae firmy.

„Ja nie mam na to pienidzy”. To zdanie wypowiada teraz zapewne spora cz z Was. Paradoksalnie brak pienidzy jest czsto dua szans. Nie pozwala on stosowa atwych rozwiza, ktre zazwyczaj bywaj te drogie. Musimy myle niekonwencjonalnie.

Zacznijmy od tego co mamy

Jestemy wacicielami firmy oferujcej dany produkt i usug okrelonej grupie odbiorcw. Warto na kartce moliwie najdokadniej opisa t grup. Jej cechy, potrzeby, cele. Nastpnie do kadego zdania starajmy si dopasowa moliwie duo produktw, ktre bezporednio zaspokajaj dan potrzeb lub s z ni zwizane. W ten sposb otrzymujemy ich map, by mc zaoferowa dany artyku naszym klientom. Wrd nich jest nasz produkt lub usuga. Jednake nie naley zapomina o caej masie pozostaych rzeczy. S to potencjalne towary, ktre w caoci lub jako rabaty na nie, moemy docza do naszej oferty. Dobrym posuniciem jest zastanowienie si, ktry z produktw najbardziej zainteresuje naszych klientw. By moe w tej grupie s jakie produkty komplementarne. Np. produkujemy kleje do tapet, warto w naszej ofercie pomyle nad rabatem na tapety. Moliwoci jest wiele. Tylko od naszej znajomoci klientw, pomysowoci i inwencji zaley jak to wykorzystamy.

No dobrze, ale nadal pozostaje nierozwizany problem pienidzy.

Zacznijmy od drugiej strony. We kartk i oblicz ile kosztuje Ci zdobycie jednego klienta. Ile musisz wyda na reklam, eby go pozyska. Czsto da si to policzy bardzo dokadnie. W najprostszym przypadku naley uwzgldni cao rodkw przeznaczone na reklam w danym okresie i podzieli przez liczb pozyskanych w tym okresie klientw. Jest to koszt pozyskania klienta. Nastpnie policzmy jaki procent ceny naszego produktu stanowi ten koszt. Wystarczy koszt pozyskania klienta podzieli przez cen produktu i pomnoy przez 100%. Uzyskany wynik mwi nam, jaki procent ceny naszego produktu przeznaczamy na pozyskanie klienta. Jest to nasz koszt.

Wyobramy sobie teraz, e przychodzi do nas biznesmen i mwi, e bdzie przyprowadza nam klientw pod warunkiem, e Ci klienci bd mieli rabat w wysokoci X % na nasze produkty. Patrzymy na nasze obliczenia. Wychodzi, e rabat ten jest niszy od naszego kosztu pozyskania klienta. W takiej sytuacji nie ma si co dugo zastanawia i po prostu zgodzi na t propozycj. Dziki niej bdziemy zarabia dodatkowo na rnicy w koszcie pozyskania klienta i rabacie. Nasz kontrahent bdzie zadowolony. Moe on do swojej oferty wczy rabat na nasz produkt. Klient jest zadowolony, bo paci mniej. My za na tym nic nie tracimy, a wrcz dodatkowo zarabiamy.

Czas dziaa 

Myl, e ta krtka historia dobrze wyjania zasady dziaania tego mechanizmu. Naley teraz odwrci strony. Tzn. to my szukamy firmy. Mamy ju list potencjalnych produktw lub usug. Naley znale firmy je oferujce. Umwi si na spotkanie i przedstawi im nasz ofert tj. przyprowadzanie im klientw w zamian za udzielenie rabatu naszym klientom. Scenariusz ten mona powtarza kilka razy z rnymi produktami. Dziki czemu mona doprowadzi do sytuacji, kiedy to wraz z naszym produktem w cenie np. 100 z klient nabywa rabaty na inne produkty o cznej wartoci 120z. Pytanie brzmi oczywicie czy jest sens stosowa a tak wiele rabatw. To naleaoby zbada dla konkretnego przypadku. Niemniej jednak metoda ta pozwala zwikszy atrakcyjno naszej oferty, a tym samym sprzeda, czego Wam ycz.

Przeczytaj opinie, poznaj dowiadczenia innych czytelnikw serwisu na temat robienia promocji.


Autor: Marek Jereczek, redaktor serwisu Przepis na Biznes - Sprawdzone pomysy na dochodowy biznes .
 

Wniosek urlopowy