PrzepisNaBiznes.pl Obsługa klienta Biznesowa etykieta – najtańsza pomoc na drodze do sukcesu

Biznesowa etykieta – najtańsza pomoc na drodze do sukcesu

AddThis Social Bookmark Button

Sukces w biznesie nie jest sprawą oczywistą. Nie przychodzi w sposób naturalny każdemu kto założy firmę, kto świadczy usługi lub kto sprzedaje produkty w sklepie. Trzeba ponieść dodatkowy wysiłek. Przejść „dodatkową milę”. Dać z siebie coś ekstra. Jedną z najtańszych rzeczy pomocnych w osiągnięciu sukcesu jest znajomość i przestrzeganie biznesowej etykiety przez wszystkich pracowników firmy.



Dzięki temu że pracownicy zachowują się poprawnie pod względem etykiety, polepsza się atmosfera pracy, klienci czują się docenieni i nie czują niepokoju przed kolejnymi kontaktami z firmą.

Biznesowa etykieta to dość spora dziedzina wiedzy i umiejętności. Obejmuje kontakty międzyludzkie (komplementy, krytykę, autoprezentację, wystąpienia publiczne), kontakty służbowe klient-pracodawca (zwolnienie, rozmowa kwalifikacyjna), kontakty klient-pracownik (obsługa w sklepie, reklamacje, rozmowa przez telefon, spotkania bezpośrednie), kontakty w miejscach publicznych (w pociągu, w samolocie), imprezy specjalne (przyjęcia, obiady, konferencje, gale).

Oto kilka wybranych zasad etykiety, które warto egzekwować od pracowników.

Obsługa klienta

Należy przywitać klienta zaraz po jego wejściu. Przywitaniu powinien towarzyszyć szczery, promienny uśmiech. Następnie, powinno się dać klientowi pewien czas do nieskrępowanej obserwacji towaru. Po chwili można podejść z propozycją porady, pomocy. Jeśli klient odmówi, to należy to uszanować i odejść. Od czasu do czasu należy spojrzeć, czy klient nie ma jednak jakichś pytań.

Przywitanie z uściskiem dłoni

W sytuacjach służbowych panuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Zasady w biznesie różnią się od zasad etykiety towarzyskiej. Nie czeka się zatem, aż kobieta poda swoją dłoń. Mężczyzna ma prawo pierwszy wyciągnąć dłoń.

Prezentacja gości

Menedżer jest przedstawiany klientowi, bez względu na pozycję klienta w jego firmie. Klient powinien być zawsze traktowany jako osoba numer jeden. To pracownik zależy od klienta, a nie odwrotnie. Podczas przedstawiania, oprócz wymienienia imion, nazwisk, stanowisk i tytułów, ważne jest dodanie czegoś na temat tych osób, aby ułatwić im zainicjowanie rozmowy. Jeżeli większa grupa osób jest w pomieszczeniu i wchodzi kolejny gość, to bez względu na jego rangę przedstawiamy go osobom będącym już na miejscu. Następnie przedstawiamy mu gości według rangi zajmowanych przez nich stanowisk.



 

Obsługa klienta - artykuły


Wniosek urlopowy