PrzepisNaBiznes.pl Personel i zatrudnienie 5 skutecznych narzędzi motywacji pracowników marketingu

5 skutecznych narzędzi motywacji pracowników marketingu

AddThis Social Bookmark Button

Z jednej strony pracownicy działu marketingu to tacy sami pracownicy jak inni: lubią czuć się bezpiecznie w pracy, lubią być doceniani i lubią fizyczne dowody uznania. Jednak z drugiej strony pracownicy działu marketingu są kompletnie inni pracownicy niż pozostali. Ich praca w dużej mierze przebiega poza firmą – na badaniu rynku, na rozmowach z klientami i analizowaniu konkurencji. Dlatego też skuteczna motywacja pracowników marketingu powinna nie tylko doceniać wysiłki i nagradzać wyniki, ale też wzmacniać więź i zrozumienie tych pracowników z resztą firmy.



5 poniżej przedstawionych narzędzi to wycinek z możliwości jakie posiada menedżer zespołu marketingowego. Być może w twojej firmie zastosujesz kilka z nich, może tylko jeden. A może żaden nie przypadnie ci do gustu – ale zainspiruje cię do stworzenia swojego własnego.

Narzędzie 1 – publikacja

Opublikowanie wyników badań w postaci broszury, raportu czy też artykułu, to mocna motywacja, szczególnie dla tych pracowników, którzy zajmują zbieraniem informacji, selekcjonowaniem ich, obrabianiem i interpretowaniem. Praca taka wymaga umiejętności analizy, krytycznego i obiektywnego spojrzenia na badany problem. Publikacja opatrzona wypowiedzią lub komentarzem dyrektora wyższego szczebla podkreśla wartość wyników pracy i ich rolę w podejmowaniu decyzji zarządczych.

Narzędzie 2 – wystawa

Inżynierowie, technicy, technolodzy – to kreatorzy produktu. Są oni bezpośrednio związani z walorami oraz użytecznością produktu produkowanego i sprzedawanego przez firmę. Dla nich ważna jest możliwość wyeksponowania ich autorskich osiągnięć konstrukcyjnych oraz powiązanie ich osiągnięć z sukcesami na rynku. Świetnie sprawdzają się w tej roli firmowe muzea i okolicznościowe wystawy, także we współpracy z instytucjami zewnętrznymi np. szkołami wyższymi, fundacjami wspierającymi młodzież.

Narzędzie 3 – wydzielony czas i dostęp do specjalistycznych informacji

Informacje to w sumie dość tania waluta. Prenumerata czasopism branżowych, opłacenie udziału w jednodniowej konferencji tematycznej, tworzenie biblioteki wartościowych tytułów, zapraszanie ciekawych ekspertów na krótkie spotkania z pracownikami – dzięki temu pracownicy marketingu rozwijają swoją znajomość rynku, określania potrzeb, nawiązywania kontaktów, a także poszerzają wiedzę ogólną i wzmacniają pewność siebie.

Narzędzie 4 – swoboda wykonywania działań

Promocja jest tym narzędziem marketingu-mix, który daje największe pole do popisu pracownikom pragnącym zwrócić uwagę na firmę. Myśląc o specjalistach od promocji, myślimy o osobach samodzielnych, dobrze zorientowanych w asortymencie firmy, ekonomicznych i prawnych warunkach sprzedaży, a przy tym pomysłowych, umiejących słuchać i lubiących podtrzymywać kontakty. Swoboda wykonywania zadań pozwala takim pracownikom rozwinąć skrzydła i osiągać ponadprzeciętne wyniki.

Narzędzie 5 – udział w wyniku finansowym

Wszelkie sukcesy, usprawnienia i innowacje wprowadzane w dziale marketingu mogą mieć wielkie przełożenie na ogólne wyniki firmy. Zwykła informacja zwrotna „Dzięki ostatniej kampanii wskoczyliśmy na fotel lidera rynku” nie oddaje w pełni atmosfery sukcesu i nie nastraja optymistycznie do kolejnych wysiłków. Tymczasem dodatkowy zastrzyk gotówki (choćby w postaci opłaconego wieczoru w restauracji) pokazuje wymierny wynik pomysłowości i kreatywności pracowników działu marketingu. Powstaje wspólna historia, wspólne doświadczenie, do którego można się odwoływać w trudnych momentach i podczas wyjątkowo wymagających projektów. To tak jak w przypadku awansu do prestiżowych rozgrywek sportowych – skoro klub dostaje z tego tytułu ekstra wynagrodzenie, dlaczego ma się nim nie podzielić z zawodnikami? Przecież to oni wybiegali zwycięstwo na boisku, prawda?

Więcej ciekawych informacji o tym jak ogarnąć organizacyjnie marketing w firmie znajdziesz w książce „Zarządzanie marketingiem. Wydanie trzecie” Zdzisława Knechta (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.sklep.beck.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

 

Zatrudnienie - artykuły


Wniosek urlopowy