Ustaw jako startową
Dodaj do ulubionych

Start z nowym zespołem

AddThis Social Bookmark Button

Relacje przełożony - pracownicy mają kluczowe znaczenie dla efektywności pracy zespołu. Uznanie kierownika jako "pierwszego w zespole" nie przychodzi automatycznie w momencie objęcia stanowiska.

Objęcie nowego stanowiska kierowniczego związane jest z kłopotami dotyczącymi narzucenia swojego przywództwa i woli. W szczególności problem będzie dotyczyć osób kwestionujących nowe rozdanie. Może to być związane z ich przywiązaniem do poprzedniego managera, osobistymi ambicjami lub niezrozumieniem nowej sytuacji.



Dlatego na szacunek i uznanie musisz "zapracować" i musisz to robić już od pierwszego spotkania z nowym zespołem. W tym przypadku dobry start polega na zakomunikowaniu przez ciebie potrzeby współpracy i odwołaniu się do idei PARTNERINGU:

  • Jesteście zespołem, który ma do wykonania określone zadania (przypomnij jakie)
  • Wykaż - w szerszej perspektywie - konsekwencje działania danego działu
  • Określ cele, które uznajesz za kardynalne
  • Przypomnij, że jesteście partnerami i razem odpowiadacie za dział
  • Zaproś członków zespołu do konsultacji.

Indywidualne rozmowy i grupowe debaty w ciągu pierwszych dni po objęciu nowego stanowiska pozwolą ci:

  • Poznać zespół
  • Wyłapać osoby, które są gwiazdami zespołu
  • Zrozumieć specyfikę pracy
  • Poznać problemy, z którymi spotyka się zespół
  • Zaplanować strategię dalszych działań

Po okresie konsultacji przychodzi moment zaprezentowania zespołowi planu działania. Twoje expose powinno być przemyślane i logiczne. Na tym etapie koncentruj się na:

  • Przekazaniu informacji
  • Wyjaśnieniu wątpliwości
  • Zdobyciu poparcia
  • Zbudowaniu zaangażowania
Skupienie zespołu wokół twojego programu będzie łatwiejsze, jeżeli dobrze odrobisz etap konsultacji: Na podstawie rozmów możesz określić problemy, z którymi zmagają się pracownicy (np. zespół skarży się na notoryczny brak papieru do drukowania, więc jako nowa osoba bez obciążeń porozmawiaj z administracją o przyczynach takiego stanu rzeczy). Próby rozwiązania nawet drobnych (ale dokuczliwych) problemów będzie dla zespołu sygnałem, że faktycznie chcesz coś zmienić. Takimi drobiazgami "kupujesz" ludzi.
W trakcie rozmów indywidualnych powinieneś poznać potrzeby poszczególnych członków zespołu, ich oceny bieżącej sytuacji i stopień zorientowania na kluczowe cele serwisu. To pozwoli ci znajdować sojuszników. "Gwiazdy zespołu" to zwierzyna, którą byłoby najlepiej upolować - bo za nimi pójdzie większość zespołu. Jednak w większości przypadków, to właśnie "gwiazdy" będą twoim największym problemem. Najbardziej prawdopodobne przyczyny są dwie: 1) "gwiazdy" same chciałyby być na twoim miejscu, 2) boją się utraty statusu "gwiazdy".
Jeżeli nie upolujesz "gwiazdy" nie martw się. Systematyczną pracą i odpowiednim podejściem zdobędziesz innych członków zespołu.

Wróćmy do twojego expose. Wdrażając nowy plan działania powinieneś umieścić w nim zarówno rzeczy kluczowe, czyli prowadzące do realizacji głównego celu biznesowego oraz rzeczy mniejsze związane z organizacją pracy i podziałem zadań. Na koniec upewnij się, że każdy członek zespołu rozumie nową sytuację i odnajduje się w niej. W szczególności dotyczy to zrozumienia:
  • Celu - nadrzędnego i pośredniego
  • Sensu - wartości/ korzyści realizacji celu
  • Procesu - wskazówek i wytycznych potrzebnych do realizacji celu
  • Umiejętności - jakich oczekujesz od danego pracownika (ktoś ma analizować, ktoś ma planować etc.)
  • Narzędzi - potrzebnych do wykonania danej pracy
  • Informacji zwrotnej - a właściwie jej znaczenia dla pracy całego zespołu.

Kiedy już ogłosisz swoje expose, a pracownicy poznają swoje nowe - stare zadania, przychodzi czas na pracę. Powinieneś konsekwentnie realizować swój plan i systematycznie pracować z ludźmi (np. coaching).

Masz uwagi? Chcesz zadać pytanie? Napisz do nas:
trenerzy@grupa-kreatywna.pl


  Strona WWW dopasowana do Twoich potrzeb - sprawdź! -->

Najnowsze artykuły

więcej »
O krok od okazji – potencjał geolokalizacji
Przechodzisz obok galerii handlowej i nagle dostajesz wiadomość na telefon. Nie jest to jednak typowy sms lecz reklama z najświeższymi ofertami i promocjami, które znajdują się dokładnie w tym miejscu ,w którym jesteś. Taką funkcję pełni w marketingu geolokalizacja – program coraz chętniej wykorzystywany przez posiadaczy smartfonów. ...

Wniosek urlopowy
Wniosek urlopowy