Jak obliczy zyski sklepu internetowego? - PrzepisNaBiznes.pl - Franczyza, pomysły na biznes, biznes plan

Jak obliczy zyski sklepu internetowego?
fot. Fotolia.com

Zanim zaczniemy liczy

Zanim przystpimy do oblicze, zapoznajmy si z najwaniejszymi definicjami, ktrymi bd operowa w tym rozdziale:

  • CTR (ang. Click Through Rate) – w przypadku sklepu internetowego to zazwyczaj stosunek zamwie do wszystkich wej uytkownikw do sklepu.
  • Zwroty i reklamacje – dziaania ze strony klienta skierowane na zwrot towaru. W przypadku zwrotu moe odby si to bez podania przyczyn, w przypadku reklamacji musi by uzasadniona przyczyna.
  • Koszt pocztkowy – koszt, jaki przyjdzie nam ponie, zanim uruchomimy sklep internetowy.
  • Koszty stae – comiesiczne koszty dziaalnoci.
  • Koszt jednostkowy – kwota, jak zapacimy za zrealizowanie pojedynczego zamwienia, w naszym przypadku bdzie to procent od redniego zamwienia.

Zwracam rwnie uwag na to, e te obliczenia maj charakter szacunkowy. Nie zawsze te dane bd mie odzwierciedlenie w rzeczywistoci. Zalecam zawsze samemu dokonywa takich oblicze w zalenoci od indywidualnych sytuacji.

Zaoenia

Aby szacunki byy wiarygodne, musimy przyj pewne zaoenia, ktre bdziemy bra pod uwag przy obliczeniach:

 

  • Zakadamy, e prowadzimy ksigarni (najpopularniejsza brana w Internecie) z wyspecjalizowanym towarem – ksiki prawnicze i ekonomiczne. Nasz asortyment jest szerszy ni w przypadku konkurencji, konkurencja nie jest liczna – istniej trzy sklepy z takim asortymentem, nasz ma 3000 produktw w ofercie. Produkty s tanie, rednia mara to okoo 20%.
  • Siedzib firmy jest mieszkanie – dziki temu zmniejszymy koszty stae o czynsz.
  • Jest to firma jednoosobowa.
  • Istnieje na rynku ju prawie rok, przez ten czas nie mielimy duych zyskw, wiele inwestowalimy w towar.
  • rednia kwota zakupu w sklepie internetowym to 50 z.
  • CTR w sklepie to 3%.
  • Koszty wysyki za zamwione towary pokrywa klient.
  • Promocj sklepu internetowego opieramy na wyszukiwarkach, programie partnerskim, sprzeday na aukcjach internetowych, a take w pasaach handlowych, porwnywarkach cen i rnego rodzaju katalogach.
  • Prowadzimy dziaania z zakresu public relations, ale nie wykorzystamy ich w tych obliczeniach z powodu ich niewymiernoci.
  • Jestemy raczej pesymistami i oczywicie nie poszerzamy szarej strefy.

 

Obliczamy koszty

Koszty pocztkowe:

  • komputer z systemem operacyjnym – okoo 2000 – 3000 z;
  • oprogramowanie sklepowe dobrej klasy – okoo 1000 z;
  • pozostae oprogramowanie – okoo 500 z;
  • sprzt biurowy – okoo 300 z;
  • stworzenie profesjonalnej, budzcej zaufanie strony sklepu internetowego – okoo 3000 z;
  • drukarka fiskalna, w ktr zainwestowalimy ju na pocztku – 2000 – 3000 z.

Razem: okoo 9000 z.


 

Wniosek urlopowy