PrzepisNaBiznes.pl Sprzedaż Jak zacząć sprzedawać w internecie, czyli analiza rynku i konkurencji

Jak zacząć sprzedawać w internecie, czyli analiza rynku i konkurencji

AddThis Social Bookmark Button

Działalność gospodarczaInternet to skuteczne narzędzie do prowadzenia sprzedaży wysyłkowej, a wszystko dzięki możliwości dotarcia do szerokiego spektrum klientów, optymalizacji kosztów prowadzenia biznesu, czy całodobowemu charakterowi sprzedaży. Zazwyczaj przygodę z handlem w sieci powinno się zacząć od dobrego pomysłu na asortyment, który znamy i który nadaje się do sprzedaży przez Internet.



Warto jednak sprawdzić czy towar, który chcemy sprzedawać w sieci nie jest już oferowany przez inne sklepy internetowe i czy w ogóle mamy szansę na zagospodarowanie danego segmentu rynku. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy sprawdzić, czy jest możliwe osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w danej branży i czy konkurencja nie jest zwyczajnie zbyt duża. Należy przeprowadzić badanie rynku, na którym chcemy funkcjonować, aby ocenić potencjalne ryzyko i oszacować poziom inwestycji. Najlepiej, aby badanie rynku, o ile jest to możliwe, było przeprowadzone przez wyspecjalizowaną firmę, gdyż daje to gwarancję profesjonalnego wykonania badań. Takie badania są z reguły bardzo drogie i firmy początkujące na rynku nie mogą sobie na nie pozwolić. Zmuszone są wtedy zrobić to we własnym zakresie, w oparciu o źródła i analizy statystyczne pochodzące z publicznych zasobów dużych firm badawczych. Małe firmy są zdecydowanie bliżej klienta niż duże korporacje, przez co mogą szybko reagować na zmiany preferencji zakupowych kupujących i wahania nastrojów na rynku. Przed rozpoczęciem działalności należy w miarę możliwości sprawdzić konkurencję pod kątem oferowanych towarów oraz jakości obsługi. Jeśli założymy, że nasze podejście do klienta i do jakości oferowanych przez nas usług może być główną przewagą konkurencyjną, to musimy być w tej dziedzinie lepsi od konkurencyjnych sklepów. Nie zapomnijmy jednak, że proste badanie rynku we własnym zakresie narażone jest na błędy i wyniki takich analiz nie zawsze muszą być wiarygodne. Ważne jest to, żeby nieustannie obserwować otoczenie i śledzić każdy ruch konkurencji, gdyż nasza oferta musi być ciągle dopasowywana do potrzeb rynku, który ze swojej definicji ma dynamiczny charakter.

W jaki sposób sprawdzać konkurencję?

Do badania konkurencji najlepiej posłużyć się Internetem, jako narzędziem darmowym i skutecznym w wyszukiwaniu informacji. Warto posłużyć sie wyszukiwarkami i porównywarkami cen oraz branżowymi katalogami sklepów internetowych. Są to aktualne i precyzyjne źródła danych o bieżącej ofercie sklepów działających w naszej branży. Najważniejsze aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę w badaniu konkurencji to nowości, promocje i ogólny przedział cenowy asortymentu oferowanego przez sklepy w naszej branży. Na podstawie badań rynkowych należy tak skonstruować ofertę, aby nasze produkty nie były najdroższe, ale możliwie najtańsze, bo w świecie handlu bardzo często cena odgrywa kluczową rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Nie zaszkodzi zrobić praktycznego rozeznania wśród konkurencji jako zwyczajny klient i szczegółowo przyjrzeć się procesowi obsługi klienta, a następnie wyciągnąć wnioski i zaplanować to w swoim sklepie internetowym w lepszy sposób.



 

Sprzedaż - artykuły


Wniosek urlopowy